V době kdy je tento text psán, což je květen 2022 lze takovat na pěti místech ve Švédsku a v Evropě je celkem asi 230 stanic, kde můžete vodík natankovat. Německo vede se svými 101 stanicemi, následováno Francií se 41 stanicemi, Velkou Británií, která má 19 stanic, Švýcarsko 12 a Nizozemí 11. Je možné se pouze domnívat, že nedotatek čerpacích stanic je právě to, co brání vývoji a přechodu na vodík, ale celá situace se vyvíjí a jde kupředu.

 
Je zřejmě, že je nutností, aby vznikaly další čerpací stanice na vodík, což umožní další vývoj kupředu  (obrázek 11).

 

Velkou výhodou tankování vodíku ve srovnání s dobíjením elektromobilů je hlavně čas, natankovat vodík netrvá déle než tankování benzínu či nafty, tj asi 2-5 minut záleží na velikosti nádrže.  Dobíjení elektromiblu trvá asi 8-12 hodin, u dobíjecí stanice s rychlodobíjením s vysokým napětím se toto zkrátí asi na 20 minut, ale baterie se nenabije na 100%, ale jen asi z 80%. 

Tankování vodíku do auta se provádí z tlakových nádrží na stanici a vodík je v automobile též tlakovaný. Tlak v nákladní vozidle je 350 barů, v autě je to 700 barů. Plyn je tlakovaný, aby měl větší kapacitu, ale jak již bylo zmíněno, vývoj jde neustále kupředu, což znamená, že tyto hodnoty se už mohli změnit. 

 
Tankovací hubice je velmi podobná těm ,které se používají pro vozidla na jiný plynový pohon (Obrázek 12).


    
Vyhodnocení možných rizik nehod pri tankování se budeme zabývat v jiném modulu, který se čistě zaměřuje na problematiku  “Čerpacích stanic”. Vzhledem k vysokému tlaku v nádražích je potenciálně vysoké riziko úniku, protože plyn je mnohokrát lehčí než vzduch. Tlak se zvýší, a protože tankování obvykle probíhá venku, zváší se rychle a smísí se se vzduchem. Na druhou stranu, pokud by se nahromadil v uzavřeném prostoru a došlo by k jeho tepelnému vznícení, je zde velké riziko rychlého požáru. Je tedy více než důležité, že jsou zde senzory, které včas upozorní na možný únik plynu a že prostory, kde by se únik mohl objevit jsou opatřeny ventilačními jednotkami, které se rychle aktivují.  

Última modificación: jueves, 2 de noviembre de 2023, 08:58