Závěrem; možná oprávněná otázka; proč se snažíme vyvinout spalovací a zážehový motor na vodíkový pohon, když je zřejmé, že tyto motory zastarávají a pomalu se přestávají používat v naší společnosti?
 Na tuto otázku není snadná odpověď. Je naprosto zřejmé, že vozidla, která jsou poháněna palivovými články a využívají tuto technologii mají vyšší efektivitu než spalovací či dieselové motory, které byly upraveny na vodíkový pohon. 
 Jeden úhel pohledu je, že už teď máme spoustu spalovacích a zážehových motorů, které po celém světě fungují. A tyto motory stále dominují na trhu ve srovnání s elektrickými vozidly. 
Jejich nahrazení v krátkém časovém horizontu je téměř nemožné a zároveň je ale nanejvýš důležité tento krok co nejdříve učinit, jelikož je ohroženo životní prostředí na globální úrovni. 
Pro továrny je přechod z výroby spalovacích motorů na elektrické motory náročná výzva. Změny, kterým továrny musí čelit jsou a budou nelehké, navíc se dějí poměrně rychle. To samé se týká výroby baterií a látek nutných pro jejich výrobu.  Dnes již víme, že zdroje těchto látek se nacházejí v omezeném množství na několika místech na světě. 
V některých částech světa je toto prakticky neproviditelné z finančního hlediska, aby vozidla byla nahrazena elektrickými či na palivové články a ani tak nebude v dlouhodobém výhledu. Přestavba stávajícího vozidla by mohla být dobrá alternative a řešení finanční nedostupnosti elektrických automobilů či vozidel na palivové články. 
To samé se týká přepravy, hustého silničního provozu a letadel, možnost přestavby motoru na vodíkový pohon by mohla společnosti ušetřit od velkých finančních ztrát, které by nastaly v případě, že by se společnosti musely zbavit svého současného, ikdyž stále fungujícícho, vozového parku. 
A je tu další oblast naprosto závisla na fosilních palivech a to vozidla sběratelských nadšenců, ať už vozidel pozemních, plavidel či letadel. V této oblasti též jistě uvítají možnost nadále tato vozidla používat. To samé platí po všechny typy závodních motorových vozidel.
Dalši aspekt je spíše emocionálního či nostalgického rázu. Pro některé lidi je těžké zbavit se svých starých spalovacích mazlíků, rádi poslouchají řev jejich motorů.
Proto je rozhodně dobré zaobírat se vývojem vodíkového paliva pro spalovací a dieselové motory jako přechodnou fází než tato vozidla doslouží a bude potřeba je nahradit úplně. 
Tato náhrada za nová vozidla by měla být brána v potaz aspoň u aut pro komerční a privátní účely. 
 Na druhou stranu, tam kde nejsou finanční možnosti, vodíkové palivo by mohlo být dobrou alternativou jak pokračovat v použití stávajících vozidel, které nyní spalují fosilní paliva, benzín a naftu.

Last modified: Thursday, 2 November 2023, 9:44 AM