STEJNOSMĚRNÝ MOTOR BEZ KARTÁČŮ
Bezkartáčový stejnosměrný motor má, v porovnání s konvenčním permanentně buzeným stejnosměrným motorem, vyměněné pozice rotoru a statoru. Ve vnějším statoru, kde jsou jinak permanentní magnety, se nalézá vinutí, permanentní magnety jsou v rotoru. Stavba je tedy podobná permanentně buzenému synchronnímu motoru. Komutátor zajišťuje napájení vinutí statoru pulzně modulovaným stejnosměrným proudem. Tím se sníží náklad na elektronickou komutaci, neboť je většinou vinutí statoru složeno jen ze tří nebo ze čtyř svazků závitů. Jednotlivé svazky jsou tak seřízeny, že hustota toku statoru a rotoru je přibližně fázově posunuta o 90°. Tímto zabezpečením je poloha rotoru pevně stanovena. Obvykle se k tomu používá Hallových sond, optoelektronického systému nebo magnetoresistenčního systému. Bezkartáčové stejnosměrné motory mají nejen další vinutí výkonové elektroniky, nýbrž také nové permanentní magnetické materiály jako neodym-železo-bor a samarium-kobalt. Poslední jsou dosud relativně drahé.
Pokrokově řešení poslední doby je provedeno firmou Magnet-Motor, které vyniká v jednoduchosti konstrukce, s vynikajícími elektrickými parametry při malé hmotnosti a stavebních rozměrech. Motor náleží ke skupině elektronické komutace synchronních motorů s permanentním buzením. Pro všechny elektromotory platí, že dosahovaný moment je úměrný magnetické indukci ve vzduchové mezeře, k axiální délce rotoru a ke kvadrátu poloměru vzduchové mezery. Vzhledem ke kvadratické závislosti momentu na poloměru vzduchové mezery je výhodná konstrukce vnějšího rotoru. Tento rotor je složen z vylisovaných elektroplechů v nichž se nachází tangenciálně magnetizované oddělené magnety (neodym-železo-bor) se střídavou polaritou. Motor tedy nemá žádné rotující elektrické součásti. Uvnitř se nachází stator, který je složen z lisovaných elektroplechů a tvoří vysokopólové nosiče cívek. Cívky jsou spojeny s výstupem výkonové elektroniky, která proudy do statorového vinutí komutuje tak, že se motor chová jako stejnosměrný motor s cizím buzením. Je to tzv. elektronická komutace. Regulace je jednoduchá a dokonalá v celém rozsahu otáček až do n = 0. Vzhledem až k desetinásobku zvětšení výkonu oproti konvenčnímu provedení elektromotoru je statorové vinutí chlazeno kapalinou. Dále je motor až 4 x lehčí než konvenčního provedení a menší.