Podstatná výhoda třífázového asynchronního motoru je v tom, že odpadá komutátor. Stator je složen z elektrotechnických plechů, protože jimi prochází časově proměnný magnetický tok. Na pólech nebo drážkách je umístěné třífázové statorové vinutí. Rotor může být proveden jako klecový, nebo kroužkový. Klecový rotor je složen z tlustých hliníkových, bronzových nebo měděných tyčí spolu spojených nakrátko. Vnitřek je vyplněn transformátorovými plechy. Kroužkový rotor je opatřen vinutím, kterým protéká proud přiváděný uhlíky a kroužky z vnějšku. U této konstrukce leží odpory za vinutím rotoru, a tak lze měnit pracovní podmínky.

U asynchronních motorů je magnetický tok do statoru přiváděn budícím vinutím, avšak rotačním napětím proměnné amplitudy a frekvence, která musí být odvozena ze stejnosměrného napětí trakční baterie. Stejnosměrný proud akumulátoru je tedy nutno přeměnit na střídavý. Obvykle se toho dociluje cyklickým zapínáním tyristoru, přitom se pravoúhlý průběh mění přibližně na sinusový.

Statorové vinutí je složeno nejméně ze tří svazků, pootočených vzájemně o 120°, napájeno je třífázovým střídavým proudem. Alternativou může také být 3n svazků (n je celé číslo), vzájemně přesazených o úhel 120°/n. Toto vinutí vyvozuje točivé magnetické pole s kruhovou frekvencí střídavého proudu w, případně při n svazcích s kruhovou frekvencí w/n, tzn., že se otáčí prostorově proti skříni motoru.


Oproti stejnosměrnému motoru je asynchronní motor při stejném výkonu podstatně menší a lehčí, proto lze počítat s výkonovou hmotností asi 1 kg/kW. Motor je dále jednodušší konstrukce, robustní, bezúdržbový a silně přetížitelný, může dosáhnout až 20000 otáček/min.

 

Obr. Výkonová a momentová charakteristika asynchronního motoru

 

K regulaci tahové síly a otáček motoru musí být proměnná frekvence i napětí. Splnění těchto regulačních požadavků vyžaduje vysoké náklady na výkonový obvod. Zpětné získání energie při brzdění je možno realizovat s vysokou účinností.