M1 Vodíkové plnící stanice
Osnova témat
-
-
KONTROLNÍ OTÁZKY:
1) Jaké jsou hlavní mezinárodní organizace, které vydávají technické normy? (ISO, IEC, SAE)
2) Norma EN ISO 17268 – Připojovací zařízení pro plnění plynného vodíku do pozemních vozidel je určena pro zařízení pracující, do jakého jmenovitého pracovního tlaku? (70 MPa)
3) Jaký je minimální obsah čistého vodíku určeného pro palivové články? (99,97 %)
-
-
KONTROLNÍ OTÁZKY:
1) Dokážeš vyjmenovat alespoň tři druhy přepravy vodíku? (Přeprava potrubím; Přeprava stlačeného vodíku po silnici nebo železnici, Přeprava zkapalněného vodíku po silnici nebo železnici, Přeprava vodíku potrubím ve směsi se zemním plynem)
2) Proč je nutné budovat plnící stanice ve městské zástavbě nebo v blízkosti silnic? (z důvodu snadné dostupnosti)
3) Jaká jsou rizika při manipulaci s technickými plyny? (riziko výbuchu, riziko požáru, toxická rizika)
-
-
KONTROLNÍ OTÁZKY:
1) Z jakých materiálů jsou nejčastěji vyrobeny zásobníky na stlačený vodík? (ocel, případně kompozitní materiály)
2) Jaký je účel kompresoru ve vodíkové plnící stanici? (stlačuje vodík ze zásobníku na vysoký tlak, kterým bude následně plněn do vozidla)
3) Vyjmenuj alespoň čtyři funkce, které musí zajistit plnící rychlospojka (dostatečně rychlý průtok plynu, bezpečné rozpojení a odtlakování, komunikaci mezi výdejním zařízením a plněným vozidlem, nemožnost záměny plnících tlaků)
-
-
KONTROLNÍ OTÁZKY:
1) Kdo smí obsluhovat vodíkovou plnící stanici? (osoby starší 18 let, zdravotně způsobilé, prokazatelně zaškolené, seznámené s místním provozním řádem, zacvičené pro případ havárie a přezkoušené pro obsluhu plnicí stanice vodíku
2) V jakých intervalech probíhají kontroly vodíkové plnící stanice? (6 měsíců, 1 rok, 3 rok)
3) Jaké úkony se provádí při kontrole po 1 roce? Uveď alespoň čtyři. (kontrola plynových zařízení, kontrola průchodnosti a nastavení pojistných tlakových zařízení, zkouškám kvality vodíku, kontrola kompaktnosti a značení protipožárních ucpávek, kontrola hmotnostního průtokoměru vodíku, provozní revizi elektrického zařízení v prostředí s nebezpečím výbuchu.
-
-
KONTROLNÍ OTÁZKY:
1) Jaké jsou výhody a nevýhody vodíkových plnících stanic vybudovaných v místě výroby vodíku? (výhody: odpadají náklady na plnění vodíku do přepravních nádob a jeho doprava z místa výroby do místa plnění; nevýhody: horší dostupnost pro veřejnost, spíše se hodí pro lokální distribuci)
2) Jaká je hlavní nevýhoda vodíkových plnících stanic na kapalný vodík? (energetická a technická náročnost, pro zkapalněný vodík je nutno udržovat při teplotách pod -258°C.)
3) Jaký je v současnosti nejrozšířenější typ vodíkové plnící stanice? (stacionární na stlačený plynný vodík s plnícím tlakem 700 barů pro osobní vozidla a 350 barů pro nákladní vozidla, bez vlastního zdroje vodíku)
-
-
- V jakém druhu dopravy se předpokládá hlavní využití vodíku? (nákladní doprava a městské autobusy)
- Jaké jsou výhody vozidla s pohonem na vodík oproti elektromobilům? (nižší hmotnost, větší dojezd, nezávislost dojezdu na vnější teplotě, rychlejší doplnění paliva)
- Kolik procent nově prodaných nákladních vozidel v EU by mělo v roce 2030 jezdit na vodík? (17 %)